събота, 24 май 2014 г.

Frozen: Премереното мнение

снимка: От личния архив

Frozen, ти шибана надценена путка от филм*. Това трябва да най-ужасният филм, правен някога. Въобще изобщо. Без да се ебавам. Творбите на Ед Ууд и Томи Уасо (Васо? Васу? Тинтириминтири?) са само почти равни на болката от предменструален кит удрящ ти ъперкът, докато се наслаждаваш на пронизващите звуци от онанираща котка, припяваща си песните от "Клетниците" в сравнението с дебилната, протяжна, лишена от какъвто и да е смисъл педерастия, която представлява тоя фрозен буламач.  

* щях да почна с "да ти еба путката майчина", но ми се стори незряло и щеше да остави погрешна представа в читателите за обективния ми професионализъм. 

И да го еба, исках да харесам филма. То и оттам идва разочарованието. То не бяха светещи ревюта, примамливи реклами, обещание за приключения на принцеси, които са на възраст малко по-отдалечена от седмицата, в която са усетили пиперливите щипки на първия си мензис. И накрая кво? Ебня.


Първо музиката. Демек основната причина тва нещо да стане такъв хит. И да спечели шибан оскар за оригинална песен... изпята досега само 285 пъти... в годината, в която самият филм излезе. Хората наистина ли са толкова глухи и не разпознават една и съща конструкция? И не говорим тук за типичното интро-куплет-припев-куплет-припев-хуйня'по'средата-припев-финал. В това няма нищо лошо. Говорим за самата основа, върху която се гради мелодията. 

На човек реално му трябва да припадне близо до учебник по музикална теория, за да е наясно как да натряска забиваща се в главата музикална гадост. Да не говорим колко голяма част от населението има тази "дарба" дори да е помирисвала музикален инструмент единствено, докато баща й я е натрисал с акордеон по време на пиянските си изблици. Още сега, ти, точно ти, можеш да си изтананикаш нещо и да го направиш паметно. 

Използвай следните безсмъртни слова:

"Аз шибан пеНдерази във гъза, във гъза, 
но не мога, аз не мога, да се спръ, да се спръ".

Само им добави някаква мелодийка. И си готов. В действителност не е толкова познанието по музика, колкото разбирането на ритъма, който думите притежават. Оттам-насетне само ти трябват бегли познания по някакъв музикален инструмент или пиратско копие на музикален софтуер. Или в случая на Фрозен, готова отвратителна песен на Кейти Пери. Сега не казвам хората да не използват изпитани формули за успех. Както тези пичове демонстрират в чудесното си видео, показвайки как 4 акорда правят цял свят от музика.  Но туй заледено царство не е богатата музикална палитра, за която се опитват да го изкарат. И още по-голямото му престъпление е, че дори не са се възползвали от познатото като хората.

Защото песните са ТЪПИ, скучни и напълно ненужно бомбастично оркестрирани до точката на бутафория. Твърде протяжни и разтеглени са, постоянно прекъсвани от случващото се на екрана, пречещо им да наберат каквото и да е скорост, плюс че нямат достатъчно самоличност, за да могат да носят филма на гърба си, като "Суини Тод" например. Там номерът с виенето вместо диалог и експозиция вършеше работа. И след това дойдоха "Клетниците". 10 шибани часа от непрестанно, монотонно виене, плюс остриганата еба-ли-я-как-се-казваше и няма да проверя, но поне циците й бяха яки в Love and other drugs. 

Надявах се поне няколко години да изминат преди да се пръкне поредното изчадие, изградено основно от една песен, разложена върху над час време. Да, ама не. Натресоха го това. И си остава мистерия как децата го изтърпяха. Айде, Let it go я разбирам. Лесна, ударна, достатъчно жива песничка, ясно проверен хит, с тъп текст, който да се помни лесно. Поп чалга в най-чист вид, лесно смилаем за дребни мозъци (от всеки набор). А плюем по родната продукция, сякаш имаме монокли на ушите и лули в задниците. 

Страшна песен между другото.

Ама това е една песен. А останалото? Най-много ме дразни посредствеността на музиката. И пропиляното обещание. Защото отварящата песновка, с леда и рибарите, носи духа на старото дисни, когато все още не бяха в топ 5 класацията за една от най-ужасяващите компании в света. Преди бяха между 10-то и 20-то място. Има енергия и цвят, нещо, което не мога да кажа за нито една друга песен във филма. 

Поне историята да беше добра. Но точно като музиката, сюжетът се подлага да бъде обладан от малките пишоци на най-малкото общо кратно на днешната социална прослойка. Първо: защо, мама ви деба, убихте родителите? Просто ми е писнало от мъртви родители и от близки родственици, които реално са ти истинските родители, но могат лесно да бъдат заличени, че да пратим младите калъфи да приключенстват без да има последици у дома и нужда от обяснения къде, по дяволите са били последните 2 месеца. 

Но дори преди смъртта на родителите филмът окончателно умря за мен. Елза и другата пикла си играят. Ама и двете са тъпи на галош. Разбираемо, малки са. Едната пребива другата с магическите си сили (без да иска, чесну, аниматорите са се сцепили да правят гигантски дзъркели, за да знаем колко са искрени и мили главните героини). И вместо да направят нещо смислено, мама и тате (сами, без охрана, крал и кралица бтв) мъкнат малките пишлигарки при мечешки фекалии, които много насериозно трябва да вземем за тролове. И заличават спомените на пребитото момиче.

Ок. Заменят спомените за магия с такива, където двете момиченца си играят и са неразделни. И какво става в следващата сцена? Двете деца са разделени. После родителите пукват и сестрите почти не си говорят цяло шибано десетилетие. Това трябва да е най-тъпият, дразнещ, бе еби го, влудяващ конфликт, който може да бъде изсмучен от проядени от гъбички пръсти на оакано зомби крака, който можеш да измислиш. 

Вместо да имаме две сестри, приближени от трагедия и опитващи се да бъдат приятелки, докато са наясно, че едната има силата на бог и същата един ден ще властва над царството, и, знаеш, да изградят кефещи персонажи от това, имаме две бледи патки, от които само по-малката е поносима... донякъде. Щеше даже да е симпатична, ако не искаше да се омъжи за първия срещнат (буквално) и не се разчиташе, че накрая на филма ще се обвърже със селянина, че не можем да оставим момичето без чеп, на който да виси. 

Аз съм последният, който ще отрече нуждата на млада хетеросексуална дама да бъда праскана ежедневно. Но едва ли дисни ще отделят време за трепетите между краката на героините си... и другите им нужди. Големи дзъркели, леко непохватни, наивни, добри, но смели, щом опре да спасяват мъжа, че после той да може да ги спаси. И тва е тая, дето има нещо като арка и нещо като самоличност.

Елза е злата кралица от "Спящата красавица" със синдром на Даун. Тя НЯМА причина да е такава, каквато е. Да, като малка изживява две тежки кризи за около два дена. Претрепва сестра си и после двете остават сами. Разбираемо да стане отчуждена. Но вместо да направят първосигналното и да я покажат как трябва да крие силата си от света, за да не свърши на кладата, докато в същото време поема отговорността на по-голямото дете и се грижи за малката, я тикват в една стая за една песен време. Излиза след това като няква белокоса застреляна пичка, която без да иска пръцва лед пред смаяния поглед на двора. Това й е достатъчно да тегли дебелата майна на всичко. Не Даун. Момичето страда от остра безмозъчност, позната като "некадърност сценаристка". 

О, да, и сестра й я погва. Сама. Принцеса. Търси други принцеса. Без триста военни отряда, пазейки ценния й задник на всяка крачка. Споко, тя си намира Лос, който май е човек, придружаван от друг лос, с характеристики на куче (дисни все пак) и снежен човек. И тва е само в първия половин час. От който 20 минути са заделени за една песен. Ама е насечена от глупавите сцени, за които говорехме и хората се заблуждават, че са няколко. Макар темпото, мелодията (където я има и можеш да я чуеш под досадното виене на малката сестра) не се менят, ама йок. 

И това е фрозен. Скучна, болнава боза, лишена от една оригинална мисъл, с бая посредствена анимация, която за пореден път разчита на напредналата си физика за коса... явно забравяйки, че "Рапунцел и разбойникът" съществува. Добре де и снегът е гоцък. В общи линии успехът на този филм е едва ли не като извинение, че Рапунцел не стана баш хитът, за който бе правен и който заслужаваше. 

И отново:


12 коментара:

Virginblack каза...

Писах писах, пък къде ми изчезна коментара не знам :)

Virginblack каза...

А не съм била логната. Тоя филм не искам да ги чувам, виждам, песента ми докарва диария. Декември месец дъщеря ми я заведоха на задължително кино на тоя филм и класното им по английски беше по 4 теми от него, Не питай откъде си е смукала по 350 думи за тема. ЗА ТОЯ БОКЛУК. И имаха да пишат алтернативен край на филма, Нейният не беше happy. а И поука трябваше да видят. А песента я учиха по музика. Не е ли промиване на мозъци? Австрийската система пипа яко.

troubadour каза...

Предполагам алтернативният й край е бил логическият. Накрая са върху езеро. Как Елза го беше разтопила, така се бяха издавили. Пък без значение колко кораба има под краката си. Возилото щеше да си остане под водата.

Valkocompany каза...

Слаб филм > Но те чака една чудовищна нощ с Малкълъм :))) - http://rutor.org/torrent/357495/chudoviwnaja-noch_mischief-night-2014-web-dlrip-ot-cinemania-l1

Kайти каза...

Аз го гледах малко мимоходом, покрай децата.Пеенето по принцип ме изнервя, но имах друго разочарование.Очаквах снежния човек да е як колкото Максимус, конят любим персонаж от Рапунцел. А той дори ми се стори и грозно нарисуван. Иначе да, на места съшито с бели конци, но аз не се паля толкова, много по-забавно е да те чета как се пениш :-) И детските филми са като тези за големи, има и бози, но има и свестни и не по Холивудски плоски- спомни си Wall-e, Лоракс или Майло от Марс. А Пиксарските по правило винаги са стойностни.

troubadour каза...

Val, за съжаление или радост ми мина времето, когато имах нужда и желание да експериментирам с филми. А щом тая чудовищна нощ е по-ниско дори от слаб филм... ми, не е примамливо. От друга страна Робините на Моргана (моят най-любим филм явно, до тва заключение достигнах тия дни) винаги е добре дошъл.

Кайти, пиксар не са правили добър филм от Up. Брейв изтърпях точно 15 минути, уоли за мен е почти толкова надценен и смотан колкото е Фрозен, но поне първият половин (мълчалив) час е поносим, а Майло от Марс... Майло от Марс нима намерих още един човек, който да харесва тази катастрофа освен мен и (най-вероятно двама-трима от екипа на филма?)

Kайти каза...

Up беше добър, а за Пиксар може и да не съм обективна.Слабост са ми отдавна, още когато бяха независими.Гледала съм им дори неизвестните кратки филми.За Уоли не съм съгласна, но всеки имя право на мнение.Колкото до Майло...не може една жена да е майка и филмът да не и хареса.Което може би пак не е много обективно но ...

troubadour каза...

И аз ги харесвам пиксар, но след като дисни ги купи пускат само продължения или зле маскирани преправяния на същия филм отпреди 10 години (брейв и играта на играчките 3 например) и стигнаха до там, че само кратките им филмчета носят някакъв оригинален дух и артистична почтеност.

caribiana каза...

След като племенникът ми е буквално омагьосан от този филм, задръства ни ушите с "лет ит гооооооооооооооооооу, лет ит гоооооооооооооу", а в последствие и с "либре соооооооооооооооой, либре соооооооооооооой" (защото е научил гнусната песен на български, английски и испански), със сестра ми решаваме да гледаме въпросното чудо на анимацията. Гледаме, гледаме... после мълчим. После плахо, за да не ни помисли света за неразбиращи и тъпи, си споделяме една на друга как тоя филм всъщност е пълна боза. Ни историйката впечатляваща, ни анимацията, ни даже песента, която задръства Ютуб под всякакви форми, вариации и на всички възможни и не до там възможни езици. И като верни фенки на класиките на Дисни откриваме как "Ариел" и "Аладин" например имат мноооого по-яки саундтраци. Особено "Аладин". Още му знам всички песни наизуст. И ся пак чета как "Frozen" изместил Айрън мен и станал на 5-то място в класацията за най-касов филм. Еми... wtf? Единственото по-голямо wtf, предизвикано ми от филмовата индустрия, е едно нещо, като кратък сериал на HBO, наречено "Ja'mie: Private School Girl". Аз харесвам пародии, ама...wtf бе хора?

troubadour каза...

Тъй, тъй, иби, прафи сте със сестра ти. Бръз въпрос (на ценител), показват ли путки в прайвът скулл момето или да не се занимавам?

caribiana каза...

ми... как да ти кажа... да имаше, да покаже. Ма то мъж! Не разбрах гениалния замисъл на тва защо мъж играе ролята на средностатистическа тийн кифла.
надникни само, ако искаш

troubadour каза...

Бе щом са пропуснали срамните устни, ме пропускат и мене като зрител, както виждаш по бая смислени критерии си подбирам филмите.

Публикуване на коментар